Svátek má: Zita

Zprávy

Velikost textu:

Přístav v Černé Hoře kvůli nesplacenému dluhu připadne Číně

Přístav v Černé Hoře kvůli nesplacenému dluhu připadne Číně

Peking může anektovat největší balkánský přístav díky podmínkám půjčky v hodnotě miliardy euro poskytnuté Černé Hoře na stavbu dálnice.

Rozestavěná dálnice
23. června 2021 - 11:30

O šest let později projekt není dokončen, peníze byly vynaloženy a nyní vláda Černé Hory žádá o finanční pomoc od Evropské unie, aby se nevzdala části suverénního území na úkor dluhu.

Bar je největší obchodní přístav na Balkáně, umožňující přístup do střední Evropy. Nachází se v Černé Hoře, ale brzy může být zcela legálně anektován Čínou.

Začátkem všeho byl plán Černé Hory postavit dálnici, která by spojovala různé části země. V roce 2015 jí čínská banka půjčila miliardu euro a práci musela provést jiná čínská společnost. O šest let později je ve výstavbě pouze 40 km.

Práce se zpozdily, rozsáhlý projekt nebyl dokončen, a co je nejdůležitější, již byla utracena miliarda euro. K dokončení stavby bude muset vláda Černé Hory znovu platit. Premiér zuří. Na konci své kontrolní návštěvy se ani nesnažil skrýt své rozčilení.
 
„Musím přiznat, že se jedná o nejdražší dálnici v Evropě. V Srbsku stál segment stejné délky a v podobné oblasti 16 milionů euro na kilometr, zatímco v naší zemi - 26. Nerozumím tomu rozdílu proti Srbsku,“ říká Zdravko Krivokapič, předseda vlády Černé Hory.
 
Předseda vlády obviňuje generálního dodavatele, čínskou společnost, z korupce a plýtvání. Je zde 600 Číňanů - většinou stavební dělníci, ale také administrativní pracovníci a dokonce i šéfové. Žijí ve svém vlastním městě daleko od zbytku populace země. Čínské vedení nechtělo odpovědět na otázky ohledně důvodů překročení rozpočtu ani důsledků možného bankrotu.



Podle podmínek smlouvy, pokud Černá Hora nemůže vrátit peníze čínské bance, bude muset postoupit část území země. Odstavec 8 Smlouvy naznačuje, že Černá Hora se vzdává nedotknutelnosti svého svrchovaného území, s výjimkou vojenských a diplomatických zařízení. Podle tohoto ustanovení se Port of Bar může stát majetkem Číny jako náhrada škody. Peking již projevil zájem o tato zařízení.
 
Číňané již tuto neuvěřitelnou smlouvu využili na Srí Lance a v Džibuti. Zeptali jsme se ministra financí Černé Hory, který byl při podpisu smlouvy v opozici. Připouští, že jeho země přijala podmínky, jaké v Evropě dosud nebyly.

Vláda může požádat o pomoc Evropskou unii, aby zaplatila za tuto silnici, která dosud spojuje pouze vesnice. Myšlenka je následující: Evropské banky půjčují peníze Černé Hoře, aby pomohly splácet půjčku Číňanům a neztratily část území.

(rp,prvnizpravy.cz,framceinfo,foto:arch.)